Nasihat Imam Al-Ghazali

Gambar di atas hanya sekadar hiasan semata2


Assalamualaikum w.b.t dear readers. Lately, aku byk spend mase terluang membace articles baik secare on9 atau off9 (Buku2 dan Suratkhabar). Kadangkala, duduk bertapa sorg2 dalam bilik nie ada baiknya. Jgn ade yg jadi mereng atau bunuh diri sudahhhh.. hahahaha...

Anyway, aku teringatkan nasihat aku kepada peserta2 Kem Motivasi ketika aku bertugas sebagai Camp Consultant dan juga Fasilitator.. Yes aku pernah keje dalam hutan (Kem Motivasi) selama 3 bulan. Banyak yg aku belajar dalam tempoh yg singkat itu.. Aku tau korg mesti nk gelak tapi aku mmg terkenal dlm sifat suka mencuba kerje yg langsung x berkait dgn ape aku belajar waktu kolej.

Apepon, hari nie aku nk kongsi dgn korg Nasihat, Pesan atau boleh juga dikatakan soalan Imam Al- Ghazali kepada anak2 muridnya.


*Sumber diambil dari Internet dan diubahsuai bahasanya untuk memastikan pembaca yg kurang islamic terus membace (Bukan kau, kawan kau tu).. hahahaha..


Soalan pertama dari Imam Al-Ghazali, "Apa yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?".

Murid-muridnya ada yang menjawab orang tua, keluarga, guru, teman dan kerabatnya.

Imam Al-Ghazali menjelaskan semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita adalah "MATI".

"Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya."
( Surah Ali Imran 185 )


Lalu Imam Ghazali meneruskan pertanyaan yang kedua. " Apa yang paling jauh dari diri kita di dunia ini?"

Murid-muridnya ada yang menjawab , bulan, matahari dan bintang-bintang. Lalu
Imam Al-Ghazali menjelaskan bahawa semua jawapan yang mereka berikan adalah benar. Tapi yang paling benar adalah "MASA LALU".

apapun kenderaan kita, tetap kita tidak mungkin dapat kembali ke masa lalu (korang jgn terpengaruh dengan cerita Back to the Future pulak). Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama.


Lalu Imam Al-Ghazali meneruskan dengan pertanyaan yang ketiga. "Apa yang paling besar di dunia ini?"

Murid-muridnya ada yang menjawab gunung, bumi dan matahari.

Semua jawapan itu benar kata Imam Ghazali. Tapi yang paling besar dari yang ada di dunia ini adalah "NAFSU".

"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai." ( Surah Al A'araaf 179 )


Pertanyaan keempat adalah, " Apa yang paling berat di dunia ini?"

Ada yang menjawab baja, besi dan gajah.

kata Imam Al-Ghazali, tapi yang paling berat adalah "memegang amanah".

Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan.
( Surah Al Ahzaab 72 )


Pertanyaan yang kelima adalah, " Apa yang paling ringan di dunia ini?".

Ada yang menjawab kapas, angin, debu dan daun-daunan.

kata Imam Al-Ghazali, tapi yang paling ringan di dunia ini adalah "meninggalkan solat". Gara-gara pekerjaan, kita tinggalkan solat, gara-gara meeting kita tinggalkan solat. Gara2 DOTA, WOW, COD4, Movie, Konsert kita meninggalkan solat (Amek kau kene batang hidung aku sendiri jugak).


Lantas pertanyaan ke enam adalah, " Apakah yang paling tajam di dunia ini?".

Murid-muridnya menjawab dengan serentak, pedang...

Imam Al-Ghazali, tapi yang paling tajam adalah "lidah manusia".

Kerana melalui lidah, manusia dengan begitu mudah menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri.

Yang baik datang dari ALLAH S.W.T dan yang lemah lagi buruk datang dari kelemahan dan kealpaan saya sendiri (TIbe2 bahase dari aku bertukar menjadi saye)... Anyway, aku harap korang dpt kongsi cerita ini agar dijadikan iktibar. Sambil2 lepak mamak tu selit2 la bab2 islamic sket.. Renung2kan dan Selamat Beramal. :)

4 comments:

Juztellu said...

even ade unsur gurauan manja kt situ charpit,, tp ade nasihat dan peringatan yg tegas utk d smpikan.. neway bole d kata kan,, I like la ur post.. hihihi..

deadMeta said...

semua kene kat ko! elok la ko post

Syamim Ramli said...

great post!

Ariff Syafik Bin Zulkifli said...

mmg post nie ade kene mengene dgn aku.. aku sambil type tu sambil menangis pura2.. lame2 baru leh nangis insaf.. ustaz ckp x leh nangis bila ingat dosa kene pakse sampai btol2 boleh nangis bile ingat dosa.